Barnens marknadsanalys

Jag har en stark tradition av att börja skriva ett inlägg och sluta med att skriva ett annat. Så var fallet igår och för detta ber jag om ursäkt. Jag talar nu om att jag började skriva om min familjs tradition av att diskutera marknadsanalys. Eller ja, egentligen är det väl min tradition av att pracka på barnen mina egna intressen. Jag skulle däremot aldrig göra det om jag inte verkligen trodde att det var bra för dem. Eller snarare: Jag vet att det är viktigt att känna till värdet av marknadsanalys, och det tidigt.

Detta fick jag lära mig av min mamma som, innan pensionen, var verksam inom marknadsanalys. Hon pratade alltid med mig om värdet av att känna pulsen på samtiden. Att veta hur människor, särskilt i grupp, tenderade att fungera. Det är en central del, genomgående i hela min uppväxt. Jag vill gärna att det ska bli uppenbart för även mina barn varför marknadsanalys är bland de viktigaste redskap vi har.

Så, jag ber därför mina barn att en gång i veckan visa på en marknadsanalys de tycker är intressant. Denna tradition har vi nu haft pågående i över ett år. Jag ska ärligt erkänna att jag inte trodde att det skulle bli så bra som det blev. Nej, marknadsanalys kan vara en svår nöt att knäcka för den som inte kan tyda den. Det är lite som ett hemligt språk. Man måste kunna det var att förstå det som står skrivet mellan raderna i en marknadsanalys.

Låter det högtravande? Då får jag i så fall hänvisa till en annan blogg där det står om annat än marknadsanalyser. Om du vill läsa vidare om saken så får du gärna göra det, för nu kör jag på.

Vid middagsbordet sist satt barnen, alla tre, med sina telefoner uppe och gjorde sig redo att presentera sin respektive marknadsanalys. Det skulle bli spännande – jag menar verkligen bokstavligen spännande – att höra vad de kommit på den här gången. Skulle det handla om antalet supportrar för fotbollslag igen? Skulle det kanske bli mer fokus på det politiska, för vilket min äldsta dotter fattat tycke under senaste månaderna? Eller skulle det igen bli koncentration på Disney, och ingenting annat, som det brukade bli för min yngsta?

Vi skulle få se när de nu tog fram de marknadsanalyser de tagit del av. Jag måste säga att resultatet var fascinerande.