Att byta till kundsupport

OK, vi kan egentligen ta vid där vi lämnade sist. Minns ni vad jag skrev om? Om Karin som aldrig någonsin haft att göra med kundsupport men som nu skulle göra ett försök. För er som missat ska jag ge lite bakgrund.

Karin hade alltså blivit väldigt trött på sitt jobb. Det är knappast unik för de som arbetar inom textilindustrin. Det finns bara ett visst mått av lärande man kan genomgå och sedan är man liksom klar, tyckte hon. Hon ville göra något mer utmanande. Hon ville se människor, inte tyger. Hon bestämde sig därför att söka jobb inom kundsupport. Ett oerhört stort steg för en kvinna i 45-årsåldern med enbart erfarenhet av textilier.

Sagt och gjort. Eller ja, det tog ganska lång tid för henne att få jobb. Ord som ”överkvalificerad” kastades mot henne när hon sökte jobben. Man talade om att jobbet inom kundsupport nog inte skulle matcha hennes behov. Att hon förmodligen gjorde rätt i att söka andra jobb primärt. Det är väldigt konstigt, tyckte hon. Det var ju precis rätt för henne. Hon ville ju inget annat än att ha kontakt med kunder, att agera kundsupport. Vad var det som de inte kunde förstå?

Nu till nutid. Karin hade precis påbörjat sin tredje dag på företaget och i kundsupporten. Det var fortfarande lite nervöst. Inte så mycket samtalen hon hamnade i utan snarare relationen med kollegorna. Det kändes som ett väldigt sammansvetsat och bra gäng hon hade hamnat i. Hur skulle hon kunde bidra med något till deras kundsupport när de redan var fulländade? Detta kunde hon inte svara på själv.

Det var just den dagen som hon fick in sin absolut mest utmanande kund dittills. Det var många av de andra i kundsupporten som sagt att det bara är en tidsfråga. Plötsligt får man en kund och/eller ett ärende som är riktigt surt. Som att bita i en frukt som inte alls var god men som man ändå måste fortsätta äta. Så kändes det att få ett ”dåligt” samtal i kundsupport menade dem. 

Efter samtalet förstod hon verkligen exakt vad de menade. Vad som sades i samtalet; ja det får vi lov att återkomma till nästa gång vi hörs.